„Możesz
być, kim chcesz”
– wymarzone
zawody polskich rodziców i ich dzieci
Barbie,
najbardziej znana lalka na świecie, która przez ostatnie 60 lat
wykonywała niemal każdy możliwy zawód zapytała polskich rodziców
i ich pociechy o ich zawodowe pragnienia z dzieciństwa. Okazuje się,
że dziewczynki i chłopcy marzą o byciu lekarzami, policjantami,
strażakami i nauczycielami, a wcale nie pragną być wpływowymi
biznesmenami czy superbohaterami. Co ciekawe, tylko 1% dzieci
odpowiedziało: „chcę być jak mama lub tata”.
A
kim chcieliśmy zostać my będąc w ich wieku?
Badanie
„Barbie Możesz być, kim chcesz” przeprowadzone przez grupę
badawczą Ipsos na zlecenie marki Barbie* pokazuje, że polskie
dzieci w wieku od 3 do 9 roku życia spośród zawodów marzeń
najczęściej wybierają te znane im z codziennego życia. Bohaterami
dla maluchów są zatem: lekarze
(20% badanych), strażacy
(18%), policjanci
(15%) i nauczyciele
(8%). Warto zauważyć, że zaledwie 1% dzieci stwierdza, że
chciałyby „być jak mama czy tata”.
Okazuje
się, że marzenia rodziców badanych dzieci wcale tak mocno nie
odbiegały od dzisiejszych marzeń najmłodszych. Kim chcieliśmy być
w ich wieku? Cztery najpopularniejsze zawody naszych marzeń z
dzieciństwa pokrywają się z najczęściej wskazywanymi zawodami
marzeń naszych dzieci. Aż 10%** badanych kobiet i mężczyzn
pragnęło zostać strażakami,
a na kolejnych miejscach uplasowały się profesje takie jak:
nauczyciel
(9%),
lekarz
(8%)
i policjant
(7%).
Mężczyźni wskazywali ponadto w badaniu zawód żołnierza,
jako profesję swoich marzeń z dzieciństwa (6% badanych) i co
ciekawe – aż 9% z nich pragnęło związać swoją przyszłość
ze sceną,
a 6% z nich marzyło o uprawianiu wolnego
zawodu.
Zaskakująca może okazać się lista najmniej popularnych zawodów z
dzieciństwa pokolenia współczesnych ojców, na której znalazły
się profesje takie jak m.in.: biznesmen
(0% badanych) czy dyrektor
(0%).
Czym
skorupka za młodu….
Wzorce
wśród dzieci bardzo często kształtuje otoczenie, dlatego
niezwykle ważne jest odpowiednie pobudzanie ich wyobraźni na co
dzień, pokazywanie im różnych stylów życia i sposobów myślenia,
także poprzez zabawę.
Oprócz
wzorów, dla dzieci ważna jest wolność marzeń oraz fakt, że nie
stawia się im ograniczeń. Istotne jest, by nie mówić, że coś
nie jest dla nich – nie klasyfikować „to nie jest dla chłopców”
czy „dziewczynkom nie wypada…”. Badanie „Barbie Możesz być
kim chcesz” doskonale obrazuje tę wolność, która przejawia się
dziś w marzeniach niektórych dziewczynek, które pragną zostać
lekarzami, strażakami, informatykami, architektkami czy inżynierami
- wyjaśnia
dr Jacek Wasilewski z Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji
Społecznej Uniwersytetu Warszawskiego,
specjalizujący
się w obszarze mechanizmów narratywizowania rzeczywistości.
Warto stymulować wyobraźnię dzieci poprzez zabawę lalkami i
wcielanie się w różne role. Po pierwsze, buduje to pewną
bezpieczną sferę wolności: „moja lalka jest inżynierem, buduje
domy dla innych i to zaczyna mi się wydawać ciekawe”. Po drugie –
zabawa może pobudzać edukacyjnie: „skoro moja lalka już ma
budować te domy, to jak się je właściwie buduje, mamo?”. Po
trzecie, dzieci mogą poznawać różne style życia, co otwiera je
na świat i poszerza ich horyzonty: „moja lalka projektuje domy i
może podróżować po świecie, by szukać inspiracji do nowych
projektów dla swoich klientek-księżniczek”. Dziewczynka sama z
siebie niekoniecznie nauczy się podstaw architektury wnętrz, ale
skoro jej lalka robi tak wyjątkowe rzeczy… wówczas jej samej też
nic nie powstrzyma! – dodaje
dr Jacek Wasilewski.
Wyniki
badania „Barbie Możesz być kim chcesz” są zachętą dla
rodziców do ciągłego stymulowania wyobraźni dzieci oraz do
wspólnej, kreatywnej zabawy w odgrywanie ról i scenek z codziennego
życia. Istotne jest, by prezentować maluchom różne, ciekawe
wzorce, style życia i profesje, które zainspirują ich do bycia,
kim chcą, nawet jeśli nie zechcą iść w ślady rodziców.
*Badanie
„Barbie Możesz być, kim chcesz”, Ipsos na zlecenie marki
Barbie, maj 2016, wywiady z dziećmi, próba ogólnopolska dzieci w
wieku 3–9 lat, wielkość próby badawczej n=800
**
Badanie „Barbie Możesz być, kim chcesz”, Ipsos na zlecenie
marki Barbie, maj 2016, ogólnopolskie badanie sondażowe wśród
kobiet i mężczyzn (18-40+), wielkość próby badawczej n=955
Ja marzyłam by być piosenkarka, aktorką, a późnij groźną sędziną...
OdpowiedzUsuńA jestem zupełnie kimś innym :)