poniedziałek, 25 stycznia 2016

Ciąża i badania - Test obciążenia glukozą



Okres ciąży jest czasem gdy regularnie miesiąc w miesiąc wykonujemy różne badania.
Podstawowymi z badań są morfologia krwi i badanie moczu.
Między 24 a 28 tygodniem ciąży wykonuje się również Test obciążenia glukozą.

Test obciążenia glukozą (GTC) jest to badanie przesiewowe. Jest to test doustnego obciążenia 50 g glukozy. Wykonuje się go w celu wykrycia ewentualnej cukrzycy ciążowej.

Właśnie dziś wykonałam to badanie więc jestem na "świeżo". Nie obawiałam się tego badania gdyż wykonywałam go już w pierwszej ciąży i wiedziałam jak ono wygląda i na czym polega.
Jednak pamiętam jak idąc pierwszy raz na to badanie nasłuchałam się od innych doświadczonych mam i osób, które już robiły to badanie. 
Opowieściom nie było końca. Słyszałam, że jakie to nieprzyjemne, że będę wymiotować, że mi się słabo zrobi, że nie da się tego wypić, że współczują mi, że jak ja to przetrwam...
Powiem szczerze, że miałam wtedy obawy co do tego badania i myślałam, że wszystkie przepowiednie wystąpią własnie u mnie.

Nie wiem po co "straszy" się ciężarne kobiety tego typu opowieściami. Dodatkowy stres jest nam w ogóle niepotrzebny, a każda z nas w indywidualny sposób zareaguje na to badanie.

Najważniejsze to NIE MA SIĘ CZEGO BAĆ!

Idziemy do przychodni na czczo, wykonujemy 1 badanie krwi na czczo, 2 pomiar po wypiciu glukozy po 1 h, 3 pomiar po 2 h od wypicia glukozy.

Co warto wiedzieć i jak przygotować się do badania?
-Należy kupić w aptece 50 g glukozy, następnie rozpuścić ją w 150 ml wody (2/3 szklanki) i wypić ją w ciągu kilku minut (u mnie w przychodni sami rozpuszczają glukozę). 
-Przed wykonaniem tego badania nie można zrezygnować z przyjmowania węglowodanów. Nie wprowadzamy diety ograniczającej ich spożywanie!
-Na badanie warto przyjść z osobą towarzyszącą. Będziemy czuć się bezpieczniej jeśli wystąpią u nas jakieś niepokojące objawy typu mdłości, zawroty głowy.
-W trakcie badania nie należy się forsować, nadwyrężać. Najlepiej będzie jak sobie  posiedzimy. Wysiłek fizyczny może trochę zmienić wynik badania gdyż nastąpi większe spalanie glukozy.
-Po wypiciu glukozy można polizać trochę cytryny aby zneutralizować słodki smak w ustach.

Nie będę tutaj przytaczać wyników gdyż nie jestem lekarzem. Napiszę jedynie tyle, że przekroczenie normy, nawet małe, wystarczy do rozpoznania cukrzycy ciążowej. Jeśli przekroczenie normy jest niewielkie, to prawie na pewno uda się uregulować wszystko samą dietą cukrzycową. 
Cukrzyca ciężarnych przechodzi po ciąży, ale po połogu należy ponownie wykonać test obciążenia glukozą.
Jeśli lekarz prowadzący zaleci dietę cukrzycową w szczegółach ją objaśni. Generalnie polega na spożywaniu częstych, ale małych posiłków, ostatni około 22:00. Należy wtedy do diety wprowadzić produkty chude, najlepiej gotowane (mięso również), a unikać cukrów prostych i słodkich owoców, gotowanej marchewki i buraków oraz białego pieczywa.
*Zdjęcie główne pochodzi z americanpregnancy.org


3 komentarze:

  1. Nie lubiłam tego pić. Niestety w trzeciej ciąży dopadła mnie cukrzyca :-/

    OdpowiedzUsuń
  2. bleeee.... najokropniejsze z badań. Mi się robiło słabo od tego :) Ale wyniki miałam dobre ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wyniki bez zarzutu - jednak jak każda musiałam przez to przejść.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję Ci za odwiedziny i dodany komentarz.