czwartek, 10 marca 2016

Magnez a ciąża - objawy niedoboru, dieta, suplementacja



Będąc w pierwszej ciąży moja Pani doktor szczególną uwagę zwracała na przyjmowanie magnezu i witamin. Mimo moich dobrych wyników morfologi zalecała codzienne przyjmowanie suplementów diety. Zgodnie z jej zaleceniami codziennie przyjmowałam magnez oraz tabletkę zawierającą zestaw witamin.

W drugiej ciąży zmieniłam lekarza. Ten zaś twierdził, że mam dobre wyniki i żadna suplementacja nie jest mi potrzebna. Nie wspomnę już o przyjmowaniu magnezu. Tego też według niego nie musiałam brać. Po kilku wizytach i po pewnych moich porównaniach wizyt tych lekarzy stwierdziłam, że jednak pora wrócić pod skrzydełka mojej Pani doktor, która prowadziła pierwszą ciążę. Tak też zrobiłam. Po pierwszej wizycie otrzymałam wytyczne odnośnie przyjmowania witamin, a przede wszystkim magnezu. I o nim też dziś kilka słów napiszę...

Do czego magnez jest potrzebny?

Magnez jest ważnym pierwiastkiem w procesach przemiany materii. Jest współodpowiedzialny za regulację poziomu insuliny oraz cukru we krwi. 
Jest bardzo ważny w budowie kości i odgrywa olbrzymią rolę w procesach wzrostu. Odgrywa on również kluczowe znaczenie przy regulacji układu nerwowego gdyż jest łącznikiem między nerwami i mięśniami. Wspomaga przekazywanie impulsów nerwowych i koordynuję pracę mięśni - odpowiedzialny jest za ich rozluźnienie. Tak naprawdę bierze on udział w najróżniejszych procesach zachodzących w organizmie dlatego również jest bardzo ważnym minerałem, który powinny przyjmować kobiety ciężarne.

Magnez a ciąża?

*Zapotrzebowanie na magnez w ciąży wzrasta. W porównaniu z innymi pierwiastkami zapotrzebowanie na magnez jest bardzo wysokie.
W ciąży wzrasta ono nawet do 35%, a powodem tego jest to, że pod wpływem zmian hormonalnych wzrasta wydalanie magnezu wraz z moczem o około 25% w porównaniu z kobietami nie będącymi w ciąży.
*Magnez jest również nazwany pierwiastkiem antystresowym dlatego w ciąży gdy jesteśmy poddane wiekszemu wysiłkowi fizycznemu oraz stresowi pierwiastek ten jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania.
*I co najważniejsze - magnez wspiera procesy wzrostowe rosnącego w brzuszku mamy dziecka dlatego warto go przyjmować bo zapotrzebowanie na ten pierwiastek zarówno dla matki jak i dziecka jest ogromne.


1.Magnez ma istotny wpływ na naszą psychikę. Jego niedobory mogą byc przyczyną  zwiększonej nerwowości, drażliwości oraz wystąpieniem depresyjnych nastrojów.
2.Magnez reguluje ciśnienie krwi. Nagły spadek magnezu może powodować nadciśnienie i zawroty głowy. Jeśli wysokie ciśnienie tętnicze utrzymuje się przez dłuższy czas, może to wywołać niebezpieczne  zatrucie ciążowe.
3. Magnez a układ nerwowy. Jego niedobór może wywołać mrowienie lub odrętwiałość rąk i nóg.
4.Niedobór magnezu jest również przyczyną skurczu mięśni gdyż wszelkie jego niedobory pobierane są własnie z układu mięśniowego w którym w pewnym stopniu jest ten pierwiastek magazynowany.
Przyczyną tego mogą skurcze mięśni.
Skutkiem tego są najczęściej skurcze łydki czy skurcze mięśni brzucha. Często dochodzi także do napięcia mięśni kręgosłupa, fascykulacji czy drżenia mięśni. 
Także przyspieszone bicie serca bądź zaburzenia rytmu mogą świadczyć o niewystarczającym poziomie magnezu w organizmie. Macica zbudowana jest również w dużej części z mięśni, niedobór może tutaj także wywoływać skurcze. Przy poważnych niedoborach magnezu mogą nawet wystąpić przedwczesne bóle porodowe. Pierwszą oznaką tego jest stwardnienie brzucha. 

W jakich produktach znajdziemy magnez?

  • Koper włoski
  • Kukurydza
  • Ziemniaki
  • Czekolada
  • Mleko i nabiał
  • Zielone warzywa liściaste np szpinak czy sałata
  • Owoce: banany, kiwi, winogrona, suszone owoce
  • Orzechy i kiełki, a także pestki dyni i słonecznika, migdały czy kiełki pszenicy
  • Rośliny strączkowe takie jak fasola i soja, 
  • Produkty zbożowe: płatki owsiane i ryż
  • Woda mineralna zawierająca magnez


Nie zawsze jednak dieta w produkty bogate w magnez wystarcza. 
Szczególnie w przypadku kobiet ciężarnych. 
Konieczne jest wówczas regularne przyjmowanie suplementu w postaci tabletek magnezu.
Ważne aby to robić regularnie.

Jaki preparat z magnezem mamy stosować o tym już trzeba porozmawiać z lekarzem prowadzącym. 
Nie każdy z preparatów jest tak samo skuteczny dlatego lekarz powinien nam zalecić jaki produkt powinnyśmy zażywać. 
W ciąży nie wolno nic przyjmować nic na własną rękę!

4 komentarze:

  1. Ja miałam skurcze łydek, tylko i wyłącznie w czasie ciąży. Poza tymi okresami jeszcze nigdy mi się nie przytrafiły...
    Wówczas nie przyjmowałam suplementów, ale jadłam codziennie dużą garść suszonych owoców, orzechów, migdałów. Akurat te rzeczy uwielbiam, więc to była świetna dieta :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja mimo diety stosuję magnez. Tak zaleca moja Pani doktor a ja jej ufam.

      Usuń
  2. Przydatny post. Tak naprawdę ja nawet teraz nie będąc w ciąży dbam o to aby moja dieta była bogata w magnez. Stosuję również suplementację.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawy artykuł i na pewno warto zwrócić uwagę na poziom magnezu w czasie ciąży :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję Ci za odwiedziny i dodany komentarz.