JAKIEJ
PRZYJAŹNI PRAGNIEMY DLA NASZYCH DZIECI?
Wyniki
międzynarodowego badania rodziców
Jak
dużą wagę rodzice przywiązują do wartościowych relacji swoich
dzieci z rówieśnikami? Czy podejście Polaków do pierwszych
dziecięcych przyjaźni różni się od opinii mam i ojców z innych
stron świata? Aby znaleźć odpowiedzi
na te i inne pytania, marka Tomek i Przyjaciele zleciła przeprowadzenie badania* na próbie 12 tysięcy rodziców
z pokolenia millenialsów z ośmiu krajów. Wyniki ankiety są zaskakujące!
na te i inne pytania, marka Tomek i Przyjaciele zleciła przeprowadzenie badania* na próbie 12 tysięcy rodziców
z pokolenia millenialsów z ośmiu krajów. Wyniki ankiety są zaskakujące!
Relacje
dzieci z rówieśnikami i posiadanie przez nich przyjaciela to jedna
z najwyższych wartości w oczach rodziców.
Potwierdza to „Tomek i Przyjaciele™, Międzynarodowa Ankieta
dotycząca przyjaźni”, w której aż 8 na 10 opiekunów z Rosji,
Francji, Niemiec, Włoch, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i
Chin deklaruje, że jest w stanie zrobić wszystko, co w ich mocy,
aby pomóc swym dzieciom w nawiązaniu pierwszych głębszych
relacji z rówieśnikami. W Polsce odsetek ten jest jeszcze wyższy i
sięga aż 85% badanych.
Przyjaciel
potrzebny od zaraz
9
na 10
Polaków,
którzy wzięli udział w badaniu jest zdania, że ich pociecha
powinna mieć najlepszego przyjaciela lub najlepszą przyjaciółkę.
Podobna opinia panuje powszechnie w Chinach (92%) i Niemczech (81%).
Rodzice z pozostałych krajów nie są tak zasadniczy w tej kwestii.
Co interesujące, 28% polskich matek i ojców sądzi, że brak
rówieśników w miejscu zamieszkania dziecka utrudnia mu zawieranie
nowych przyjaźni, zaś 17% twierdzi, że pociechy mieszkające na
wsi mają większe problemy ze znalezieniem liczniejszej grupy
przyjaciół niż ich rówieśnicy w mieście. Cieszy natomiast fakt,
że aż 71% ankietowanych w Polsce jest przekonanych, że inni
opiekunowie, tak samo jak oni, są zainteresowani zapewnieniem swoim
maluchom możliwości zaprzyjaźnienia się z innymi dziećmi.
Jak
pokazuje badanie, większość
mam i ojców chciałaby, aby ich pociechy miały więcej kolegów czy
koleżanek. W Polsce jest to aż
87% rodziców, z których wielu uważa, że ich dziecko powinno mieć
pięciu bliskich znajomych. Odsetek ten jest jeszcze wyższy w
Chinach, gdzie prawie wszystkie matki
i ojcowie (97%) są tego zdania. W Wielkiej Brytanii znacznie mniej ankietowanych niepokoi się,
że najmłodszy członek rodziny ma zbyt mało przyjaciół (42%).
i ojcowie (97%) są tego zdania. W Wielkiej Brytanii znacznie mniej ankietowanych niepokoi się,
że najmłodszy członek rodziny ma zbyt mało przyjaciół (42%).
Casting
na przyjaciela
Rodzice
starają się również mieć wpływ na to, z kim koleguje się ich
syn czy córka. Do
prób oddziaływania na przyjaźnie swoich pociech przyznaje się
najwięcej mam i ojców w Chinach (81%). Na drugim miejscu plasują
się rodzice w USA (73%), a na trzecim Włosi (62%). W Polsce, tak
jak w Wielkiej Brytanii, jest to ponad połowa badanych (57%). Z
kolei we Francji odsetek ten jest odrobinę wyższy i wynosi 58%.
Rodzice w Rosji i Niemczech najmniej ingerują w przyjaźnie
najmłodszych członków rodziny. Przyznaje się do tego odpowiednio
53% i 50% ankietowanych. W
Polsce ponad połowa opiekunów (62%) stosuje w tym celu różne
środki perswazji.
Wielu z nich aranżuje sytuacje, dzięki którym dziecko ma możliwość
spotkać się z rówieśnikami, postrzeganymi przez rodziców jako
„właściwi kandydaci” na przyjaciół malucha. Celowo unikają
też spotkań z tymi, których nie chcą widzieć w roli towarzyszy
zabaw swojego syna czy córki.
Uczciwość
przede wszystkim
Rodzice
we wszystkich badanych krajach są zgodni: w przyjaźniach ich dzieci
najważniejsza powinna być uczciwość. W Polsce sądzi tak ponad
połowa ankietowanych, podczas gdy w USA tego zdania jest 70%
opiekunów. Jako drugą spośród 13 najważniejszych wartości w
dziecięcej przyjaźni polscy rodzice wybrali intelekt (39%
ankietowanych). Podobnie wskazali opiekunowie z Rosji (40%),
natomiast odmienne podejście reprezentują rodzice we Francji,
Wielkiej Brytanii i Włoszech, gdzie tę odpowiedź wskazało
odpowiednio jedynie 12%, 10% i 9% rodziców. Trzecią najważniejszą
wartością w świecie dziecięcych relacji, według polskich
ankietowanych, jest szacunek dla innych – wybrało ją aż 34%
badanych rodziców.
W
większości krajów – w tym w Polsce (43%) – ankietowani to
właśnie rodziców wskazują jako wzorce do naśladowania w
pierwszych dziecięcych przyjaźniach. Francuscy respondenci za takie
autorytety uznają jednak przede wszystkim rodzeństwo (27%),
natomiast matki i ojcowie w Rosji upatrują ich w celebrytach.
Małgorzata
Podświadek, Asst Brand Manager z firmy Mattel powiedziała: „Tomek
i jego przyjaciele są zgranym zespołem,
przez
co animują koleżeńskie i życzliwe relacje wśród najmłodszych i
pomagają dzieciom nawiązywać głębokie, pierwsze relacje z
rówieśnikami. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszej dobie
komputerów. Każdy rodzic pragnie, by jego dziecko miało kolegów i
koleżanki, a także wykształciło niezbędne dla swojego rozwoju
umiejętności społeczne i emocjonalne. „Tomek
i Przyjaciele™, Międzynarodowa Ankieta dotycząca przyjaźni”
pokazuje
podobieństwa i różnice w podejściu współczesnych rodziców na
całym świecie do pierwszych więzi, które nawiązały ich dzieci.
Wynika z niej, że mamy i ojcowie w różnym stopniu starają się
stymulować, pielęgnować, a nawet kształtować przyjaźnie swoich
pociech, jednak łączy ich jedno – przekonanie, że najważniejszą
cechą w dziecięcych relacjach jest uczciwość. Pokazaliśmy także,
że mimo iż wielu rodziców uważa swój kraj za miejsce raczej
przyjazne najmłodszym, we wszystkich badanych państwach sytuacja w
tym względzie nie jest jeszcze idealna. Warto zastanowić się, jak
stworzyć w naszych domach, miastach i na całym świecie optymalne
warunki do rozwoju dzieci i nawiązywania przez nie przyjaźni od
wczesnych lat.”
Wyniki
ankiety marki Tomek
i Przyjaciele ogłoszono 30
lipca, w związku z Międzynarodowym
Dniem Przyjaźni.
Wyłania się z nich obraz postaw współczesnych rodziców,
dotyczących nawiązywania pierwszych koleżeńskich relacji ich
dzieci oraz wysiłków, które podejmują, żeby rozwijać i
podtrzymywać wartościowe więzi swoich pociech z rówieśnikami.
Tomek
i Przyjaciele
to
międzynarodowa marka, która cieszy i bawi całe rodziny w 40
różnych językach, w 150 państwach i terytoriach na świecie. W
tym roku Tomek
i Przyjaciele
pragnie
podkreślić i umocnić swoją rolę w socjalizacji dzieci i
nawiązywaniu przez nie pierwszych przyjaźni przy okazji
wartościowej zabawy. Motto, które będzie przyświecać
działalności całej firmy w tym roku brzmi: „Prierwsza podróż
ku przyjaźni”.
Więcej
o przyjaźni
Ankieta
przeprowadzona przez markę Tomek i Przyjaciele pozwala także wysnuć
inne interesujące wnioski na temat postaw rodziców na świecie:
-
Według ankietowanych w większości krajów – w tym w Polsce (48%) – najważniejsze dla dziecka jest posiadanie stabilnej rodziny, jednak matki i ojcowie w Chinach i Francji na pierwszym miejscu stawiają zdrowie i dobrą kondycję fizyczną.
-
W Polsce przywiązuje się większą wagę do edukacji dzieci (18%) niż w Chinach (2%).
-
Ponad jedna czwarta (26%) respondentów w Chinach uważa, że dla ich dziecka najważniejsze jest zrozumienie przyrody. W Polsce odsetek ten wynosi jedynie 2%, zaś w Rosji – 1%.
-
Rodzice w połowie badanych krajów nadal przyjaźnią się średnio z 3 osobami poznanymi już
w dzieciństwie. W Chinach, USA i Włoszech liczba takich przyjaźni to średnio 4, zaś we Francji i Rosji jedynie 2. -
Ankietowani z większości państw twierdzą, że mają mniej lub tyle samo przyjaciół, niż przed przyjściem na świat swoich dzieci. Ponad jedna trzecia rodziców w USA (37%) i prawie połowa respondentów w Chinach (49%) uważa, że liczba ich znajomych wzrosła odkąd mają syna bądź córkę.
-
W Polsce 20% opiekunów przyznaje, że ma więcej przyjaciół niż przed urodzeniem się dzieci, 37% rodziców twierdzi, że liczba ich znajomych zmalała, a 42%, że utrzymała się mniej więcej na tym samym poziomie.
-
Mimo, że amerykańscy rodzice mają więcej przyjaciół, niż przed przyjściem na świat
ich dzieci, aż 49% przyznaje, że czuje się od tego czasu samotna. To najwyższy odsetek wśród badanych państw – w Chinach wynosi on jedynie 22%. W Polsce prawie 37% opiekunów odczuwa samotność od momentu pojawienia się malucha na świecie.
Ankietowani
zostali także zapytani, czy uważają, że ich kraj zamieszkania
jest przyjaznym miejscem
do wychowywania dzieci. W skali od 1 do 10 (gdzie 1 oznaczało „wyjątkowo nieprzyjazne”, a 10 – „wyjątkowo przyjazne”) rodzice w Niemczech, Włoszech, Wielkiej Brytanii i Polsce ocenili swój kraj na 6, a Amerykanie, Rosjanie, Francuzi i Chińczycy – na 7. Prawie połowa (43%) badanych we Francji uważa, że ich państwo jest mniej przyjazne niż w czasach ich własnego dzieciństwa. Odsetek ten jest niższy w Wielkiej Brytanii, gdzie wynosi 18%i Rosji - 15%.
do wychowywania dzieci. W skali od 1 do 10 (gdzie 1 oznaczało „wyjątkowo nieprzyjazne”, a 10 – „wyjątkowo przyjazne”) rodzice w Niemczech, Włoszech, Wielkiej Brytanii i Polsce ocenili swój kraj na 6, a Amerykanie, Rosjanie, Francuzi i Chińczycy – na 7. Prawie połowa (43%) badanych we Francji uważa, że ich państwo jest mniej przyjazne niż w czasach ich własnego dzieciństwa. Odsetek ten jest niższy w Wielkiej Brytanii, gdzie wynosi 18%i Rosji - 15%.
Tomek
i Przyjaciele™
Marka
Tomek
i Przyjaciele
stale rośnie i zyskuje na popularności. Produkcje ze słynną
niebieską lokomotywką zagościły już na stałe w repertuarach kin
na całym świecie. Poprzedni film pełnometrażowy pt. Wielki
wyścig wyświetlany
był w ponad 70 kinach w Wielkiej Brytanii, Singapurze, Hongkongu,
Meksyku, Nowej Zelandii, Australii i – po raz pierwszy – we
Włoszech. Postać Parowozu Tomka™
została stworzona ponad 70 lat temu przez brytyjskiego duchownego,
Wilberta Awdry'ego, który uczynił Tomka bohaterem książeczki
napisanej dla swojego syna. Przyjacielska lokomotywka szybko stała
się wielokrotnie nagradzaną marką. Dziś produkty z logo Tomek
i Przyjaciele™ bawią
i cieszą rodziny w 40 różnych językach, w ponad 150 państwach i
terytoriach na świecie. Należą do nich seriale telewizyjne
(obecnie ponad 400), filmy pełnometrażowe (11), strony internetowe
(14 portali w 9 językach), aplikacje, zabawki (pierwsze miejsce w
kategorii zabawek dla dzieci przedszkolnych w Wielkiej Brytanii i
Australii; drugie miejsce w USA), produkty konsumenckie, wydawnictwa,
atrakcje na żywo i wiele innych.
Marka
Tomek
i Przyjaciele
jest laureatem prestiżowych nagród, w tym Parent’s Choice Award,
Webby oraz Licensing Award for Best Classic Licensed Property. Słynna
niebieska lokomotywka oraz jego przyjaciele zapraszają dzieci do
świata wyobraźni. Wspólnie z Tomkiem i innymi lokomotywkami dzieci
przeżywają niezapomniane przygody, zdobywając przy okazji ważną
wiedzę życiową na temat odkrywania nowych rzeczy, przyjaźni i
współpracy. Tomka
i Przyjaciół™
można oglądać na ponad 30 światowej klasy kanałach telewizyjnych
w tym PBS KIDS® w
USA,
Super RTL w
Niemczech oraz Five’s
Milkshake! i
Nick Jr. w Wielkiej Brytanii. Odcinki serialu można także
zobaczyć za pośrednictwem iTunes
i
YouTube (www.youtube.com/user/thomasandfriends).
Więcej informacji na temat niezwykłego świata Tomka
i Przyjaciół
dostępnych jest na stronach internetowych
www.thomasandfriends.com/pl,
www.facebook.com/tomekiprzyjacielePL
*
„Tomek i Przyjaciele™, Międzynarodowa Ankieta dotycząca
przyjaźni”, badanie przeprowadzone na próbie 12 tys. rodziców z
pokolenia millenialsów w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Wielkiej
Brytanii, Rosji, Francji, Chinach, Polsce i we Włoszech.
Kontakt
dla mediów:
Agnieszka
Szostek
Tailor
Made PR
Agnieszka.szostek@tailormadepr.pl,
Tel.: +48 733 998 946
Uwagi
dla redaktorów
Pozostałe
istotne wyniki badania dotyczące Polski:
-
Prawie 6 na 10 (57%) ankietowanych rodziców dzieci w wieku 2-5 lat uważa, że uczciwość to cecha, którą najbardziej chcieliby widzieć u swojej pociechy.
Pozostałe cechy cenione przez opiekunów to:
-
intelekt (39%)
-
szacunek dla innych (34%)
-
życzliwość (32%)
-
Ponad połowa (58%) badanych stara się wpłynąć na to, z kim przyjaźni się ich dziecko.
-
Przeszło połowa respondentów (57%) próbuje to osiągnąć poprzez rozmowę z maluchem, zaś 4 na 10 osób zaprzyjaźnia się w tym celu z rodzicami dzieci, które uważają za właściwych przyjaciół dla swoich pociech.
-
42% badanych twierdzi, że ma obecnie tyle samo przyjaciół, jak przed urodzeniem się dziecka.
-
37% ankietowanych przyznaje, że doświadczyło uczucia samotności od czasu przyjścia na świat najmłodszego członka rodziny.
-
Respondenci utrzymują kontakty średnio z 3 przyjaciółmi z dzieciństwa.
-
87% rodziców żałuje, że ich dziecko nie ma więcej kolegów.
-
Uśredniając, opiekunowie uważają, że ich dzieci powinni mieć 5 przyjaciół.
-
89% ankietowanych mieszka w pobliżu żłobka lub przedszkola, w którym pociecha może nawiązywać głębsze relacje z innymi równolatkami.
Ponadto, wg rodziców dzieci nawiązują więzi z rówieśnikami dzięki:
-
placom zabaw (88%)
-
dużej liczby dzieci mieszkających w sąsiedztwie (45%)
-
salom zabaw dla dzieci (38%)
-
spotkaniom dzieci i rodziców (25%)
-
71% ankietowanych uważa, że inni rodzice są tak samo jak oni sami zainteresowani nawiązywaniem przyjaźni przez ich pociechy.
-
Jedynie 12% badanych uważa, że oni sami lub inni opiekunowie konkurują ze sobą jeżeli chodzi
o liczbę przyjaciół dziecka. -
89% badanych rodziców chciałoby, by ich syn czy córka miały najlepszego przyjaciela lub najlepszą przyjaciółkę.
-
28% respondentów jest zdania, że dzieci mieszkające w okolicy gdzie jest niewielu rówieśników mają mniejsze szanse na poszerzenie swojego grona przyjaciół.
Inne utrudnienia w nawiązywaniu przyjaźni przez najmłodszych według ankietowanych to:
-
niedobór spotkań dla rodziców z dziećmi (26%)
-
mała liczba uczestników na zajęciach w żłobku i przedszkolu (17%)
-
życie na wsi (17%)
-
Prawie połowa (48%) ankietowanych uważa, że dla dziecka najważniejsze jest mieć stabilną rodzinę, podczas gdy 18% rodziców największą wagę przywiązuje do edukacji.
-
43% badanych uważa, że najlepszymi wzorcami przyjaźni dla ich syna lub córki są rodzice/opiekunowie, 12% twierdzi, że są to dziadkowie, a 9% – rodzeństwo.
-
85% ankietowanych deklaruje, że są gotowi zrobić wszystko, by ich pociecha miała bliskich przyjaciół.
Badani
byli gotowi pokonać średnio 37 km (23 mile), by umożliwić dziecku
kontakt z przyjacielem lub przyjaciółką.
-
W skali od 1 to 10, gdzie 1 oznaczało „wyjątkowo nieprzyjazne”, a 10 „wyjątkowo przyjazne” miejsce do wychowywania najmłodszych członków rodziny, badani ocenili Polskę na 6.
-
23% rodziców uważa, że Polska jest bardziej przyjazna niż w czasach ich dzieciństwa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Dziękuję Ci za odwiedziny i dodany komentarz.