środa, 16 sierpnia 2017

Tomek i Przyjaciele Międzynarodowa Ankieta dotycząca przyjaźni informacja prasowa



JAKIEJ PRZYJAŹNI PRAGNIEMY DLA NASZYCH DZIECI?
Wyniki międzynarodowego badania rodziców


Jak dużą wagę rodzice przywiązują do wartościowych relacji swoich dzieci z rówieśnikami? Czy podejście Polaków do pierwszych dziecięcych przyjaźni różni się od opinii mam i ojców z innych stron świata? Aby znaleźć odpowiedzi
na te i inne pytania, marka Tomek i Przyjaciele zleciła przeprowadzenie badania* na próbie 12 tysięcy rodziców
z pokolenia millenialsów z ośmiu krajów. Wyniki ankiety są zaskakujące!
Relacje dzieci z rówieśnikami i posiadanie przez nich przyjaciela to jedna z najwyższych wartości w oczach rodziców. Potwierdza to „Tomek i Przyjaciele™, Międzynarodowa Ankieta dotycząca przyjaźni”, w której aż 8 na 10 opiekunów z Rosji, Francji, Niemiec, Włoch, Wielkiej Brytanii, Stanów Zjednoczonych i Chin deklaruje, że jest w stanie zrobić wszystko, co w ich mocy, aby pomóc swym dzieciom w nawiązaniu pierwszych głębszych relacji z rówieśnikami. W Polsce odsetek ten jest jeszcze wyższy i sięga aż 85% badanych.

Przyjaciel potrzebny od zaraz
9 na 10 Polaków, którzy wzięli udział w badaniu jest zdania, że ich pociecha powinna mieć najlepszego przyjaciela lub najlepszą przyjaciółkę. Podobna opinia panuje powszechnie w Chinach (92%) i Niemczech (81%). Rodzice z pozostałych krajów nie są tak zasadniczy w tej kwestii. Co interesujące, 28% polskich matek i ojców sądzi, że brak rówieśników w miejscu zamieszkania dziecka utrudnia mu zawieranie nowych przyjaźni, zaś 17% twierdzi, że pociechy mieszkające na wsi mają większe problemy ze znalezieniem liczniejszej grupy przyjaciół niż ich rówieśnicy w mieście. Cieszy natomiast fakt, że aż 71% ankietowanych w Polsce jest przekonanych, że inni opiekunowie, tak samo jak oni, są zainteresowani zapewnieniem swoim maluchom możliwości zaprzyjaźnienia się z innymi dziećmi.
Jak pokazuje badanie, większość mam i ojców chciałaby, aby ich pociechy miały więcej kolegów czy koleżanek. W Polsce jest to aż 87% rodziców, z których wielu uważa, że ich dziecko powinno mieć pięciu bliskich znajomych. Odsetek ten jest jeszcze wyższy w Chinach, gdzie prawie wszystkie matki
i ojcowie (97%) są tego zdania. W Wielkiej Brytanii znacznie mniej ankietowanych niepokoi się,
że najmłodszy członek rodziny ma zbyt mało przyjaciół (42%).

Casting na przyjaciela
Rodzice starają się również mieć wpływ na to, z kim koleguje się ich syn czy córka. Do prób oddziaływania na przyjaźnie swoich pociech przyznaje się najwięcej mam i ojców w Chinach (81%). Na drugim miejscu plasują się rodzice w USA (73%), a na trzecim Włosi (62%). W Polsce, tak jak w Wielkiej Brytanii, jest to ponad połowa badanych (57%). Z kolei we Francji odsetek ten jest odrobinę wyższy i wynosi 58%. Rodzice w Rosji i Niemczech najmniej ingerują w przyjaźnie najmłodszych członków rodziny. Przyznaje się do tego odpowiednio 53% i 50% ankietowanych. W Polsce ponad połowa opiekunów (62%) stosuje w tym celu różne środki perswazji. Wielu z nich aranżuje sytuacje, dzięki którym dziecko ma możliwość spotkać się z rówieśnikami, postrzeganymi przez rodziców jako „właściwi kandydaci” na przyjaciół malucha. Celowo unikają też spotkań z tymi, których nie chcą widzieć w roli towarzyszy zabaw swojego syna czy córki.

Uczciwość przede wszystkim
Rodzice we wszystkich badanych krajach są zgodni: w przyjaźniach ich dzieci najważniejsza powinna być uczciwość. W Polsce sądzi tak ponad połowa ankietowanych, podczas gdy w USA tego zdania jest 70% opiekunów. Jako drugą spośród 13 najważniejszych wartości w dziecięcej przyjaźni polscy rodzice wybrali intelekt (39% ankietowanych). Podobnie wskazali opiekunowie z Rosji (40%), natomiast odmienne podejście reprezentują rodzice we Francji, Wielkiej Brytanii i Włoszech, gdzie tę odpowiedź wskazało odpowiednio jedynie 12%, 10% i 9% rodziców. Trzecią najważniejszą wartością w świecie dziecięcych relacji, według polskich ankietowanych, jest szacunek dla innych – wybrało ją aż 34% badanych rodziców.
W większości krajów – w tym w Polsce (43%) – ankietowani to właśnie rodziców wskazują jako wzorce do naśladowania w pierwszych dziecięcych przyjaźniach. Francuscy respondenci za takie autorytety uznają jednak przede wszystkim rodzeństwo (27%), natomiast matki i ojcowie w Rosji upatrują ich w celebrytach.

Małgorzata Podświadek, Asst Brand Manager z firmy Mattel powiedziała: „Tomek i jego przyjaciele są zgranym zespołem, przez co animują koleżeńskie i życzliwe relacje wśród najmłodszych i pomagają dzieciom nawiązywać głębokie, pierwsze relacje z rówieśnikami. Jest to szczególnie ważne w dzisiejszej dobie komputerów. Każdy rodzic pragnie, by jego dziecko miało kolegów i koleżanki, a także wykształciło niezbędne dla swojego rozwoju umiejętności społeczne i emocjonalne. Tomek i Przyjaciele™, Międzynarodowa Ankieta dotycząca przyjaźni” pokazuje podobieństwa i różnice w podejściu współczesnych rodziców na całym świecie do pierwszych więzi, które nawiązały ich dzieci. Wynika z niej, że mamy i ojcowie w różnym stopniu starają się stymulować, pielęgnować, a nawet kształtować przyjaźnie swoich pociech, jednak łączy ich jedno – przekonanie, że najważniejszą cechą w dziecięcych relacjach jest uczciwość. Pokazaliśmy także, że mimo iż wielu rodziców uważa swój kraj za miejsce raczej przyjazne najmłodszym, we wszystkich badanych państwach sytuacja w tym względzie nie jest jeszcze idealna. Warto zastanowić się, jak stworzyć w naszych domach, miastach i na całym świecie optymalne warunki do rozwoju dzieci i nawiązywania przez nie przyjaźni od wczesnych lat.”

Wyniki ankiety marki Tomek i Przyjaciele ogłoszono 30 lipca, w związku z Międzynarodowym Dniem Przyjaźni. Wyłania się z nich obraz postaw współczesnych rodziców, dotyczących nawiązywania pierwszych koleżeńskich relacji ich dzieci oraz wysiłków, które podejmują, żeby rozwijać i podtrzymywać wartościowe więzi swoich pociech z rówieśnikami. Tomek i Przyjaciele to międzynarodowa marka, która cieszy i bawi całe rodziny w 40 różnych językach, w 150 państwach i terytoriach na świecie. W tym roku Tomek i Przyjaciele pragnie podkreślić i umocnić swoją rolę w socjalizacji dzieci i nawiązywaniu przez nie pierwszych przyjaźni przy okazji wartościowej zabawy. Motto, które będzie przyświecać działalności całej firmy w tym roku brzmi: „Prierwsza podróż ku przyjaźni”.

Więcej o przyjaźni
Ankieta przeprowadzona przez markę Tomek i Przyjaciele pozwala także wysnuć inne interesujące wnioski na temat postaw rodziców na świecie:
  • Według ankietowanych w większości krajów – w tym w Polsce (48%) – najważniejsze dla dziecka jest posiadanie stabilnej rodziny, jednak matki i ojcowie w Chinach i Francji na pierwszym miejscu stawiają zdrowie i dobrą kondycję fizyczną.
  • W Polsce przywiązuje się większą wagę do edukacji dzieci (18%) niż w Chinach (2%).
  • Ponad jedna czwarta (26%) respondentów w Chinach uważa, że dla ich dziecka najważniejsze jest zrozumienie przyrody. W Polsce odsetek ten wynosi jedynie 2%, zaś w Rosji – 1%.
  • Rodzice w połowie badanych krajów nadal przyjaźnią się średnio z 3 osobami poznanymi już
    w dzieciństwie. W Chinach, USA i Włoszech liczba takich przyjaźni to średnio 4, zaś we Francji i Rosji jedynie 2.
  • Ankietowani z większości państw twierdzą, że mają mniej lub tyle samo przyjaciół, niż przed przyjściem na świat swoich dzieci. Ponad jedna trzecia rodziców w USA (37%) i prawie połowa respondentów w Chinach (49%) uważa, że liczba ich znajomych wzrosła odkąd mają syna bądź córkę.
  • W Polsce 20% opiekunów przyznaje, że ma więcej przyjaciół niż przed urodzeniem się dzieci, 37% rodziców twierdzi, że liczba ich znajomych zmalała, a 42%, że utrzymała się mniej więcej na tym samym poziomie.
  • Mimo, że amerykańscy rodzice mają więcej przyjaciół, niż przed przyjściem na świat
    ich dzieci, aż 49% przyznaje, że czuje się od tego czasu samotna. To najwyższy odsetek wśród badanych państw – w Chinach wynosi on jedynie 22%. W Polsce prawie 37% opiekunów odczuwa samotność od momentu pojawienia się malucha na świecie.

Ankietowani zostali także zapytani, czy uważają, że ich kraj zamieszkania jest przyjaznym miejscem
do wychowywania dzieci. W skali od 1 do 10 (gdzie 1 oznaczało „wyjątkowo nieprzyjazne”, a 10 – „wyjątkowo przyjazne”) rodzice w Niemczech, Włoszech, Wielkiej Brytanii i Polsce ocenili swój kraj na 6, a Amerykanie, Rosjanie, Francuzi i Chińczycy – na 7. Prawie połowa (43%) badanych we Francji uważa, że ich państwo jest mniej przyjazne niż w czasach ich własnego dzieciństwa. Odsetek ten jest niższy w Wielkiej Brytanii, gdzie wynosi 18%i Rosji - 15%.


Tomek i Przyjaciele
Marka Tomek i Przyjaciele stale rośnie i zyskuje na popularności. Produkcje ze słynną niebieską lokomotywką zagościły już na stałe w repertuarach kin na całym świecie. Poprzedni film pełnometrażowy pt. Wielki wyścig wyświetlany był w ponad 70 kinach w Wielkiej Brytanii, Singapurze, Hongkongu, Meksyku, Nowej Zelandii, Australii i – po raz pierwszy – we Włoszech. Postać Parowozu Tomka została stworzona ponad 70 lat temu przez brytyjskiego duchownego, Wilberta Awdry'ego, który uczynił Tomka bohaterem książeczki napisanej dla swojego syna. Przyjacielska lokomotywka szybko stała się wielokrotnie nagradzaną marką. Dziś produkty z logo Tomek i Przyjaciele™ bawią i cieszą rodziny w 40 różnych językach, w ponad 150 państwach i terytoriach na świecie. Należą do nich seriale telewizyjne (obecnie ponad 400), filmy pełnometrażowe (11), strony internetowe (14 portali w 9 językach), aplikacje, zabawki (pierwsze miejsce w kategorii zabawek dla dzieci przedszkolnych w Wielkiej Brytanii i Australii; drugie miejsce w USA), produkty konsumenckie, wydawnictwa, atrakcje na żywo i wiele innych.

Marka Tomek i Przyjaciele jest laureatem prestiżowych nagród, w tym Parent’s Choice Award, Webby oraz Licensing Award for Best Classic Licensed Property. Słynna niebieska lokomotywka oraz jego przyjaciele zapraszają dzieci do świata wyobraźni. Wspólnie z Tomkiem i innymi lokomotywkami dzieci przeżywają niezapomniane przygody, zdobywając przy okazji ważną wiedzę życiową na temat odkrywania nowych rzeczy, przyjaźni i współpracy. Tomka i Przyjaciół™ można oglądać na ponad 30 światowej klasy kanałach telewizyjnych w tym PBS KIDS® w USA, Super RTL w Niemczech oraz Five’s Milkshake! i Nick Jr. w Wielkiej Brytanii. Odcinki serialu można także zobaczyć za pośrednictwem iTunes i YouTube (www.youtube.com/user/thomasandfriends). Więcej informacji na temat niezwykłego świata Tomka i Przyjaciół dostępnych jest na stronach internetowych www.thomasandfriends.com/pl, www.facebook.com/tomekiprzyjacielePL
* „Tomek i Przyjaciele™, Międzynarodowa Ankieta dotycząca przyjaźni”, badanie przeprowadzone na próbie 12 tys. rodziców z pokolenia millenialsów w Stanach Zjednoczonych, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Rosji, Francji, Chinach, Polsce i we Włoszech.


Kontakt dla mediów:
Agnieszka Szostek
Tailor Made PR
Agnieszka.szostek@tailormadepr.pl, Tel.: +48 733 998 946


Uwagi dla redaktorów
Pozostałe istotne wyniki badania dotyczące Polski:

  • Prawie 6 na 10 (57%) ankietowanych rodziców dzieci w wieku 2-5 lat uważa, że uczciwość to cecha, którą najbardziej chcieliby widzieć u swojej pociechy.

Pozostałe cechy cenione przez opiekunów to:

  • intelekt (39%)
  • szacunek dla innych (34%)
  • życzliwość (32%)

  • Ponad połowa (58%) badanych stara się wpłynąć na to, z kim przyjaźni się ich dziecko.
  • Przeszło połowa respondentów (57%) próbuje to osiągnąć poprzez rozmowę z maluchem, zaś 4 na 10 osób zaprzyjaźnia się w tym celu z rodzicami dzieci, które uważają za właściwych przyjaciół dla swoich pociech.
  • 42% badanych twierdzi, że ma obecnie tyle samo przyjaciół, jak przed urodzeniem się dziecka.
  • 37% ankietowanych przyznaje, że doświadczyło uczucia samotności od czasu przyjścia na świat najmłodszego członka rodziny.
  • Respondenci utrzymują kontakty średnio z 3 przyjaciółmi z dzieciństwa.
  • 87% rodziców żałuje, że ich dziecko nie ma więcej kolegów.
  • Uśredniając, opiekunowie uważają, że ich dzieci powinni mieć 5 przyjaciół.
  • 89% ankietowanych mieszka w pobliżu żłobka lub przedszkola, w którym pociecha może nawiązywać głębsze relacje z innymi równolatkami.

Ponadto, wg rodziców dzieci nawiązują więzi z rówieśnikami dzięki:

  • placom zabaw (88%)
  • dużej liczby dzieci mieszkających w sąsiedztwie (45%)
  • salom zabaw dla dzieci (38%)
  • spotkaniom dzieci i rodziców (25%)

  • 71% ankietowanych uważa, że inni rodzice są tak samo jak oni sami zainteresowani nawiązywaniem przyjaźni przez ich pociechy.
  • Jedynie 12% badanych uważa, że oni sami lub inni opiekunowie konkurują ze sobą jeżeli chodzi
    o liczbę przyjaciół dziecka.
  • 89% badanych rodziców chciałoby, by ich syn czy córka miały najlepszego przyjaciela lub najlepszą przyjaciółkę.
  • 28% respondentów jest zdania, że dzieci mieszkające w okolicy gdzie jest niewielu rówieśników mają mniejsze szanse na poszerzenie swojego grona przyjaciół.

Inne utrudnienia w nawiązywaniu przyjaźni przez najmłodszych według ankietowanych to:

  • niedobór spotkań dla rodziców z dziećmi (26%)
  • mała liczba uczestników na zajęciach w żłobku i przedszkolu (17%)
  • życie na wsi (17%)

  • Prawie połowa (48%) ankietowanych uważa, że dla dziecka najważniejsze jest mieć stabilną rodzinę, podczas gdy 18% rodziców największą wagę przywiązuje do edukacji.
  • 43% badanych uważa, że najlepszymi wzorcami przyjaźni dla ich syna lub córki są rodzice/opiekunowie, 12% twierdzi, że są to dziadkowie, a 9% – rodzeństwo.
  • 85% ankietowanych deklaruje, że są gotowi zrobić wszystko, by ich pociecha miała bliskich przyjaciół.
Badani byli gotowi pokonać średnio 37 km (23 mile), by umożliwić dziecku kontakt z przyjacielem lub przyjaciółką.
  • W skali od 1 to 10, gdzie 1 oznaczało „wyjątkowo nieprzyjazne”, a 10 „wyjątkowo przyjazne” miejsce do wychowywania najmłodszych członków rodziny, badani ocenili Polskę na 6.
  • 23% rodziców uważa, że Polska jest bardziej przyjazna niż w czasach ich dzieciństwa.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Dziękuję Ci za odwiedziny i dodany komentarz.