EMOCJE
W RUCHU
Dzieciństwo
to czas intensywnego rozwoju dziecka i… nauki rodziców. Dzieci
zdobywają wiedzę o świecie, a ich rodzice obserwując je, korygują
swoje przekonania. Drogi Rodzicu, Twój Maluszek zaprasza Cię na
lekcję o emocjach. Na początek zrobi Ci mały test. Odpowiedz na
trzy pytania, a potem w tekście sprawdź ich poprawność.
1.
Co jest istotą emocji?
a)
Nastrój
b)
Myśl
c)
Ruch
2.
Kiedy dziecko po raz pierwszy przeżywa emocje?
a)
Już w życiu płodowym
b)
W pierwszym miesiącu życia (jako noworodek)
c)
W pierwszym roku życia (jako niemowlak)
3.
Ile emocji odczuwa niemowlak?
a)
Różnicuje tylko skrajności: przyjemne – przykre
b)
Odczuwa kilka podstawowych (radość, strach, gniew)
c)
Odczuwa wszystkie, ale wyraża je inaczej niż dorośli
Dla
wielu rodziców zaskakująca będzie odpowiedź na pierwsze pytanie –
ruch. Słowo „emocja” pochodzi z języka łacińskiego, a jego
rdzeń „emoveo”
oznacza między innymi poruszyć, wstrząsnąć, wyjąć. Język
polski również oddaje ten związek między odczuciem wewnętrznym a
ruchem. Termin „poruszenie” odnosi się zarówno do tego, co
przeżywamy, jak i do zmiany pozycji. Emocje wyrażane są poprzez
gesty i zachęcają do r
uchu.
Właśnie dlatego podskakujemy ze szczęścia, rzucamy czymś w
złości, uciekamy ze strachu. Dorośli uczą się kontrolować
reakcje ruchowe, bo takie są oczekiwania społeczne. Natomiast
dzieci są naturalne w ekspresji swoich przeżyć. Wszystko wyrażają
ruchem i gestem, a do prawidłowego rozwoju emocjonalnego potrzebują
aktywności. Radość i zadowolenie, jakie wywoła w nich spotkanie z
Odjazdowym
Stworkiem (DRG16)
od Fisher-Price®,
wyrażą
poprzez ściganie się z nim – raczkując i biegając. W takiej
zabawie będą jednocześnie rozwijać swoją dojrzałość
emocjonalną i sprawność fizyczną.
Prawidłowa
odpowiedź na pytanie drugie to „a”: dzieci przeżywają emocje
już w życiu płodowym. Dowodów na to dostarczają badania USG
3/4D, podczas których wyraźnie widać miny i ruchy dziecka dobrze
oddające to, co w danym momencie przeżywa. To sugeruje, że jako
niemowlak odczuwa już całą gamę emocji, czyli prawidłowa
odpowiedź na pytanie trzecie to „c”. Maluch lubi obserwować
miny rodzica i ceni zabawki, które pokazują jakieś nastroje i
humory. Dużym przeżyciem dla dziecka będzie odkrywanie
zmieniających się emocji Stworka-Humorka
(DRG13). Obserwacji min zabawki towarzyszą różne dźwięki
oddające te nastroje, co zaciekawia malucha. Żywe kolory i różne
faktury zaskakują, a zachęcająca do przytulania forma zabawki
wprawia w dobry nastrój i wywołuje przywiązanie. Dlatego tak łatwo
Stworek- Humorek
staje się nieodłącznym towarzyszem, z którym dziecko dzieli swoje
emocje. Rodzic też może włączyć się do zabawy, wykorzystując
tę zabawkę do nauki nazywania emocji. Widząc minę dziecka, pokaż
odpowiednią buźkę stworka i podaj określenie, np. „jestem
szczęśliwy”.
Odmienne
nastroje oddają też różne kolory. Dzieci wyrażają je poprzez
barwne rysunki. Teraz mogą pogłębić to doświadczenie w zabawie z
zestawem Uczące
Kredki „Kolorki-Humorki
(FBP55). Kredki wyrażają różne nastroje minkami, kolorami,
piosenkami oraz wypowiedziami w języku polskim. Ogromne znaczenie ma
także możliwość ruchu podczas wyjmowania i wkładania kredek do
pudełka, bo jak już wiadomo – istotą emocji jest ruch!
Autor
tekstu: dr n. hum. Justyna Korzeniewska – psycholog dziecięcy,
ekspertka Fisher-Price®
Świetne te zabawki. Ruch i kolor to jest to!
OdpowiedzUsuńSuper artykuł. Pozdrawiam serdecznie.
OdpowiedzUsuńBardzo ciekawa recenzja, dużo przydatnych informacji można znaleźć w tym wpisie. Wartościowe treści można znaleźć na tym blogu, świetnie się go czyta.
OdpowiedzUsuń